Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
- Vilka följder har klimatförändringar fått för staden Chennai i Indien?
- Vad har klimatkrisen fått för effekt på miljonstaden Sao Paulo i Brasilien?
- Vad har klimatförändringarna fått för effekt på Australien?
- Över hälften av all skog finns i bara fem länder, vilka?
- Sedan 1970-talet har jordens befolkning fördubblats, men hur mycket har konsumtionen ökat?
Uppgift 2: Resonera mera!
“Om temperaturökningen ska hållas på en nivå där jorden fortfarande går att leva på, så måste vi göra förändringar inom alla områden vi kan”
Huvudansvaret måste givetvis ligga hos de stora aktörerna som till exempel FN, EU, stater och företag men även det vi gör på individnivå spelar roll.
Instruktion
- Var i grupper om 3-4 personer.
- Diskutera och skriv ner de förändringar som enligt er skulle ha störst effekt på klimatet? Tänk både globalt och lokalt. Gå gärna in på www.globalamalen.se för inspiration. Motivera era svar väl!
- En i gruppen ansvarar för att skriva de argument som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
- Välj de tre bästa argumenten och diskutera i helklass.
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion:
Arbeta i grupp och använd källan ”For small island nations, climate change is not a threat, it’s already here” som ni hittar under Källor + på blirvärldenbättre.se under faktakortet “Klimatförändringar skapar mer orättvisa”
Se UNDP:s film “Waters of Paradise”.
Svara på frågorna:
- Vad har klimatförändringarna fått för effekt på Maldiverna?
- Hur har invånarna i filmen gjort för att anpassa sig?
- Kom på så många sätt som möjligt som världen kan agera för att hjälpa de klimatutsatta önationerna?
Muntlig framställning:
Ni är nu representanter för en lite önation. Ni får möjlighet att i FN föra landets talan. Håll ett ca fem minuter långt anförande där ni beskriver klimatutmaningarna och lyfter fram de åtgärder som krävs.