Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
- När blev vi en miljard människor på jorden?
- Hur många är vi idag på jorden?
- Hur många beräknas vi att bli 2100?
- Hur stor del av världens befolkning är idag uppkopplade?
- År 2007 lanserades M-pesa i Kenya och Tanzania. Vad är det?
Uppgift 2: Resonera mera!
“När vårt välstånd ökar får vi generellt färre barn”
Instruktion:
Var i grupper om 3-4 personer.
Kom på tre argument som stödjer påståendet ovan. En i gruppen ansvarar för att skriva ner det som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
Dela med er av svaren i helklass.
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använd källorna under faktakort: “Halva befolkningen är online” på blirvärldenbättre.se.
- Klicka på Källor+ från The World Bank:
- Studera listan över alla länders internetanvändning. Välj fem länder i botten. Resonera kring vad som ligger bakom deras låga siffror.
- Presentera era svar i helklass.
- Avsluta med en diskussion om frågan:
- Hur skulle det påverka din vardag om du inte hade tillgång till internet?
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använd källorna under faktakort: “Halva befolkningen är online” på blirvärldenbättre.se.
- Klicka på Källor+ från The World Bank:
- Studera listan över alla länders internetanvändning. Välj fem länder i botten. Resonera kring vad som ligger bakom deras låga siffror.
- Presentera era svar i helklass.
- Avsluta med en diskussion om frågan:
- Hur skulle det påverka din vardag om du inte hade tillgång till internet?