Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
- 2021 fick Sverige sin första kvinnliga statsminister. Hur är fördelningen mellan män och kvinnor i världens parlament (riksdag)?
- Hur många procent mindre tjänar kvinnor än män generellt globalt sett?
- Fler människor än någonsin är på flykt. Ungefär hur stor andel av alla människor på flykt är barn?
- Homosexuellas rättigheter är en mänsklig rättighet. När blev samkönade äktenskap tillåtet i Indien?
Uppgift 2: Resonera mera!
“Under 2010-talet har den demokratiska utvecklingen i världen stagnerat.”
(stagnerat = stannat av)
Instruktion:
- Var i grupper om 3-4 personer.
- Kom på så många förslag ni kan på hur demokrati kan stärkas?
- En i gruppen ansvarar för att skriva de argument som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
- Välj de tre bästa argumenten och diskutera i helklass. Svara på frågan:
- Vilka demokratiska rättigheter är hotade i Sverige?
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion:
- Arbeta i grupper om 3-4 och använd källan till UNHCR:s Refugee Data Finder som ni hittar under Källor + på blirvärldenbättre.se under faktakortet “ Över 1% procent av mänskligheten är på flykt”.
- Scrolla ner en bit på sidan till översikten kring vilka länder flest människor flyr ifrån. Välj tre av länderna på listan och ta reda på varför människor har tvingats på flykt från dessa länder.
- FN:s generalförsamling antog och kungjorde den 10 december 1948 en allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna. Ni hittar den här. Förklaringen består av 30 artiklar som gemensamt uttrycker alla människors grundläggande och universella fri- och rättigheter. Vilka mänskliga rättigheter tror ni kan vara svåra att tillgodose för människor på flykt och varför?
- Presentera era lärdomar för resten av klassen. Använd gärna en PowerPoint för visuellt stöd. (max 5 min)