Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
- Vad blev konsekvenserna av den ryktesspridning som skedde under Ebolautbrottet i den Demokratiska Republiken Kongo 2018?
- Hur många inlägg varje dag på Facebook handlar om att förneka klimatkrisen?
- Vad är en bot?
- Hur många procent av 178 miljoner inlägg om Covid-19 kom från botar under 2020?
- Var får falska nyheter och desinformation störst spridning?
Uppgift 2: Resonera mera!
“Desinformation skadar samhället”
Instruktion
- Var i grupper om 3-4 personer.
- Kom på fem sätt som desinformation skadar ett samhälle. En i gruppen ansvarar för att skriva ner det som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
- Dela sedan med er i helklass. Svara på frågan: När hörde du senast om en nyhet med falskt innehåll?
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använd källan som ni hittar under Källor + under faktakort “Desinformation skadar samhället” på blirvärldenbättre.se
- Lär er mer om desinformation och se UNDPs film “Governments Must Lead Fight Against Coronavirus Misinformation and Disinformation” (2.34 min).
Svara på frågorna:
- Enligt filmen så borde man byta ut “fake news” till “information pollution”. Varför då?
- Förklara begreppen: “Misinformation”, “Disinformation” och “Malinformation”.
- Vilken lösning på problemet föreslår filmen?