Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
- Hur stor del av all mat som produceras slängs?
- Hur stor del av befolkningen i Nordkorea var undernärda 2017?
- Hur stor del av befolkningen i Haiti var undernärda 2017?
- På första gången på årtionden har nu andelen undernärda människor i världen ökat igen, vad beror det framförallt på?
- I vilka två världsdelar är problem med undernäring och matbrist störst?
Uppgift 2: Resonera mera!
“Många menar att framtidens matsedel kommer se helt annorlunda ut än idag”
Instruktion
- Var i grupper om 3–4 personer.
- Ge förslag på en veckomatsedel för din skola med fem nya rätter som ni tror vi äter i framtiden! Motivera era svar och förklara varför de är framtidens mat.
- För inspiration läs mer på Naturskyddsföreningens hemsida.
- En i gruppen ansvarar för att skriva de förslag som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
- Välj de fem bästa förslagen och dela med er i helklass.
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använd källan som ni hittar under Källor + på blirvärldenbättre.se under faktakort “En värld utan hunger är möjlig“.
- Lär er mer om tio trender inom matproduktion. Texten är på engelska.
- Hur kan de tio trenderna som ni läst om bidra till att färre människor i världen svälter? Motivera era svar väl.
- Varje par får sedan lyfta fram ett exempel på en förändring som skulle kunna minska svält i världen och som ni kan diskutera om i helklass.