Tidsåtgång
Temaarbete
Målgrupp
Förskola
Passar i klassrummet
Att skapa en ökad förståelse för att barns liv kan se olika ut.
Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Kan göras med hjälp av definition av Vårdguiden.
Söka på Google efter bilder på olika funktionsnedsättning. Visa filmer och foton. Läs sagor. Låt barnen uppleva fysisk funktionsnedsättning genom att till exempel måla med munnen eller gå två och två där den ena har ögonbindel och den andra leder kamraten (träning i tillit).
Temaarbete över tid – utifrån barns intresse.
Unicefs skolmaterial: https://unicef.se/skolor/bestall-skolmaterial
Friends om barnkonventionen: https://friends.se/fakta-forskning/barns-rattigheter/?gclid=EAIaIQobChMI-KLy56CY2AIVyVQYCh1DnABQEAAYAiAAEgIARfD_BwE
DATE lärmaterial handlar om att tillgängliggöra lärmiljöer: https://www.spsm.se/date-larmaterial/
Övningen är framtagen i samarbete med Öxnereds förskola i Vänersborg.