Syfte

Att få fördjupad kunskap och engagemang för klimatfrågan.

Metod

Sök fakta på blirvärldenbättre.se och få en fördjupad kunskap om global utveckling genom att läsa, skriva, reflektera och argumentera.

Läroplansmål

Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.

Tid

60-90 min

Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!

Instruktion

Dela dokumentet med uppgifterna till eleverna och låt dem lösa uppgiften med hjälp av blirvärldenbättre.se. Alla svar finns på de klickbara faktakorten.

Följ upp med en genomgång av svaren. Är det något särskilt som eleverna vill diskutera vidare? Blev de förvånade över något svar?

  • Vilka följder har klimatförändringar fått för staden Chennai i Indien?Svar: Inget regn på 193 dagar, svår vattenbrist i staden, värmebölja
  • Vad har klimatkrisen fått för effekt på miljonstaden Sao Paulo i Brasilien?Svar: Torka och vattenbrist
  • Vad har klimatförändringarna fått för effekt på Australien?Svar: Skogsbränder
  • Över hälften av all skog finns i bara fem länder, vilka?Svar: Brasilien, Kina, Kanada, Ryssland, USA
  • Sedan 1970-talet har jordens befolkning fördubblats, men hur mycket har konsumtionen ökat?Svar: Fyrdubblats

Uppgift 2: Resonera mera!

“Om temperaturökningen ska hållas på en nivå där jorden fortfarande går att leva på, så måste vi göra förändringar inom alla områden vi kan”

Huvudansvaret måste givetvis ligga hos de stora aktörerna som till exempel FN, EU, stater och företag men även det vi gör på individnivå spelar roll.

Instruktion

  • Var i grupper om 3-4 personer.
  • Diskutera och skriv ner de förändringar som enligt er skulle ha störst effekt på klimatet? Tänk både globalt och lokalt. Gå gärna in på www.globalamalen.se för inspiration. Motivera era svar väl!
  • En i gruppen ansvarar för att skriva de argument som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
  • Välj de tre bästa argumenten och diskutera i helklass.

Några förslag för dig som lärare

  • Ställa om till en fossilfri industri.
  • Hårdare miljölagstiftning.
  • Bygga hållbara städer.
  • Hållbar energi.
  • Handla klimatsmart mat.
  • Hållbara transporter.
  • Tänka på vad du äter och konsumerar.
  • Hållbart resande.

Uppgift 3. Fördjupa dig!

Instruktion:

Arbeta i grupp och använd källan ”For small island nations, climate change is not a threat, it’s already here” som ni hittar under Källor + på blirvärldenbättre.se under faktakortet “Klimatförändringar skapar mer orättvisa

Se UNDP:s film “Waters of Paradise”.

Svara på frågorna:

  • Vad har klimatförändringarna fått för effekt på Maldiverna?
  • Hur har invånarna i filmen gjort för att anpassa sig?
  • Kom på så många sätt som möjligt som världen kan agera för att hjälpa de klimatutsatta önationerna?

Muntlig framställning:

Ni är nu representanter för en lite önation. Ni får möjlighet att i FN föra landets talan. Håll ett ca fem minuter långt anförande där ni beskriver klimatutmaningarna och lyfter fram de åtgärder som krävs.

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.