Syfte
Att få fördjupad förståelse och kunskap om hur fredliga och inkluderande samhällen är en grundförutsättning för en hållbar framtid.
Metod
Sök fakta på blirvärldenbättre.se och få en fördjupad kunskap om global utveckling genom att läsa, skriva, reflektera och argumentera.
Läroplansmål
Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska också ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt för att kunna värdera information.
Tid
60-90 min
Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
Instruktion
Dela dokumentet med uppgifterna till eleverna och låt dem lösa uppgiften med hjälp av blirvärldenbättre.se. Alla svar finns på de klickbara faktakorten.
Följ upp med en genomgång av svaren. Är det något särskilt som eleverna vill diskutera vidare? Reagerade de på något?
- Vad blev konsekvenserna av den ryktesspridning som skedde under Ebolautbrottet i den Demokratiska Republiken Kongo 2018?Svar: Lokalbefolkningen tappade förtroende för både sjukvårdspersonal och myndigheter.
- Hur många inlägg varje dag på Facebook handlar om att förneka klimatkrisen?Svar: 45 000
- Vad är en bot?Svar: Ett dataprogram som utför automatiska uppgifter med syftet att efterlikna mänskligt beteenden på internet
- Hur många procent av 178 miljoner inlägg om Covid-19 kom från botar under 2020?Svar: 42%
- Var får falska nyheter och desinformation störst spridning?Svar: sociala medier
Uppgift 2: Resonera mera!
“Desinformation skadar samhället”
Instruktion
- Var i grupper om 3-4 personer.
- Kom på fem sätt som desinformation skadar ett samhälle. En i gruppen ansvarar för att skriva ner det som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
- Dela sedan med er i helklass. Svara på frågan: När hörde du senast om en nyhet med falskt innehåll?
Svar som stödjer påståendet: “Desinformation skadar samhället” skulle kunna vara tex:
- Desinformation påverkar valresultat
- Förtroendet för politiker och makthavare minskar
- Förtroendet för oberoende journalism sjunker
- Människors hälsa kan påverkas av felaktig medicinsk desinformation
- Myndigheters förtroende skadas
- Faktabaserade kunskaper devalveras
- Hot mot journalister och förtroendevalda
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använd källan som ni hittar under Källor + under faktakort “Desinformation skadar samhället” på blirvärldenbättre.se
- Lär er mer om desinformation och se UNDPs film “Governments Must Lead Fight Against Coronavirus Misinformation and Disinformation” (2.34 min).
Svara på frågorna:
- Enligt filmen så borde man byta ut “fake news” till “information pollution”. Varför då?
- Förklara begreppen: “Misinformation”, “Disinformation” och “Malinformation”.
- Vilken lösning på problemet föreslår filmen?