Syfte
Att få fördjupad kunskap om befolkningsutvecklingen i världen samt hur internet har fått stora effekter på utvecklingen i världen.
Metod
Sök fakta på blirvärldenbättre.se och få en fördjupad kunskap om global utveckling genom att läsa, skriva, reflektera och argumentera.
Läroplansmål
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildningen ska gestalta och förmedla.
Tid
60-90 min
Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
Instruktion
Dela dokumentet med uppgifterna till eleverna och låt dem lösa uppgiften med hjälp av blirvärldenbättre.se. Alla svar finns på de klickbara faktakorten.
Följ upp med en genomgång av svaren. Är det något särskilt som eleverna vill diskutera vidare? Reagerade de på något?
- När blev vi en miljard människor på jorden?
Svar: År 1800 - Hur många är vi idag på jorden?
Svar: ca 8 miljarder, 2020 - Hur många beräknas vi att bli 2100?
Svar: ca 11 miljarder människor - Hur stor del av världens befolkning är idag uppkopplade?
Svar: hälften dvs. ca 4 miljarder människor - År 2007 lanserades M-pesa i Kenya och Tanzania. Vad är det?
Svar: en betaltjänst, som Swish ungefär
Uppgift 2: Resonera mera!
“När vårt välstånd ökar får vi generellt färre barn”
Instruktion:
Var i grupper om 3-4 personer.
Kom på tre argument som stödjer påståendet ovan. En i gruppen ansvarar för att skriva ner det som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
Dela med er av svaren i helklass.
Svaren skulle kunna vara tex:
- Det finns ett tydligt samband mellan utbildning och antal barn
- Ökad tillgänglighet av preventivmedel
- Barnadödligheten sjunker
- Färre barnäktenskap
- Ökad jämställdhet
- Möjlighet till karriär ger färre barn
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använd källorna under faktakort: “Halva befolkningen är online” på blirvärldenbättre.se.
- Klicka på Källor+ från The World Bank:
- Studera listan över alla länders internetanvändning. Välj fem länder i botten. Resonera kring vad som ligger bakom deras låga siffror.
- Presentera era svar i helklass.
- Avsluta med en diskussion om frågan:
- Hur skulle det påverka din vardag om du inte hade tillgång till internet?