Tidsåtgång
0-60 minuter
Målgrupp
Grundskola, Högstadiet, Vuxenutbildning, Lätt svenska
Övningens syfte är att få en förståelse för vad det innebar för våra kläder att vara cirkulära, från hur de ska designas till hur de ska återvinnas.
Ta en titt på följande bilderna av kläder i arbetsbladet nedan:
• Vilket kretslopp tillhör klädernas olika delar?
• Vilka delar kan återvinnas? Återanvändas? Upcyclas?
• Hur skulle du ändra designen i dessa kläder för att de ska vara cirkulära?
• Vad har du för kläder på dig? Hur lätta är dem att återanvända? Återvinna?
Upcycla?
Diskutera!
Övningen är anpassad efter innehållet och upplägget i Ekocentrums språkutvecklande utbildningsmaterial om hållbar utveckling. Vi rekommenderar att du arbetar med temat ”Cirkulär ekonomi” innan du jobbar med arbetsbladet. Där hittar du både texter med ordförklaringar, kortfilmer eller bildpresentationer och mycket annat.
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.