Syfte
Att få fördjupad förståelse och kunskap i frågor som rör hunger och en orättvis fördelning på tillgången till mat.
Metod
Sök fakta på blirvärldenbättre.se och få en fördjupad kunskap om global utveckling genom att läsa, skriva, reflektera och argumentera.
Läroplansmål
Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.
Tid
60-90 min
Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
Instruktion
Dela dokumentet med uppgifterna till eleverna och låt dem lösa uppgiften med hjälp av blirvärldenbättre.se. Alla svar finns på de klickbara faktakorten.
Följ upp med en genomgång av svaren. Är det något särskilt som eleverna vill diskutera vidare? Reagerade de på något?
- Hur stor del av all mat som produceras slängs?
Svar: 33% - Hur stor del av befolkningen i Nordkorea var undernärda 2017?
Svar: 47% - Hur stor del av befolkningen i Haiti var undernärda 2017?
Svar: 37.3% - På första gången på årtionden har nu andelen undernärda människor i världen ökat igen, vad beror det framförallt på?
Svar: Covid 19-pandemin - I vilka två världsdelar är problem med undernäring och matbrist störst?
Svar: Afrika och Sydamerika
Uppgift 2: Resonera mera!
“Många menar att framtidens matsedel kommer se helt annorlunda ut än idag”
Instruktion
- Var i grupper om 3–4 personer.
- Ge förslag på en veckomatsedel för din skola med fem nya rätter som ni tror vi äter i framtiden! Motivera era svar och förklara varför de är framtidens mat.
- För inspiration läs mer på Naturskyddsföreningens hemsida.
- En i gruppen ansvarar för att skriva de förslag som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
- Välj de fem bästa förslagen och dela med er i helklass.
Svaren skulle kunna vara tex:
- Alger
- Tång
- Vegetarisk mat
- Vegansk mat
- Larver
- Insekter
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använd källan som ni hittar under Källor + på blirvärldenbättre.se under faktakort “En värld utan hunger är möjlig“.
- Lär er mer om tio trender inom matproduktion. Texten är på engelska.
- Hur kan de tio trenderna som ni läst om bidra till att färre människor i världen svälter? Motivera era svar väl.
- Varje par får sedan lyfta fram ett exempel på en förändring som skulle kunna minska svält i världen och som ni kan diskutera om i helklass.