Att vara barn

Ikon för tidsåtgång

Tidsåtgång

Temaarbete

Ikon för målgrupp

Målgrupp

Förskola

Passar i klassrummet

Syfte

Att belysa barns olika förutsättningar och framtidsdrömmar globalt.

Metod

Använda olika material litteratur, film, bilder och vårdnadshavare för att synliggöra hur det är i andra länder/kulturer. Samtala om olikheter/likheter utifrån materialet.

Sätta upp en världskarta och länka bilder på invånare, natur, bostäder etc till olika länder. Leka lekar från olika länder.

Länk till Rätt och Lätt: http://www.rattighetsfokus.se/archives/1994

Länk till filmtrialer: https://www.youtube.com/watch?v=ArtBfCdrSvs  (engelskt tal)

Länktips till pedagoger: https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story/transcript?language=sv

Diskussionsfrågor

  • Vem är barn?
  • Vad behöver ett barn?
  • Vilket barn känner du mest igen dig i?
  • Vad kan du/vi göra för att andra barn ska må bra?
  • Vad är lika och olika?

Tidsåtgång

För 1-3 år: Många korta tillfällen. Upprepning och igenkänning är viktigt för yngre barn.

För 3-6 år: Teamarbete över tid.

 

Övningen framtagen av Korsgatans förskola med flera i Vänersborg.

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.