Tidsåtgång
0-60 minuter
Målgrupp
Grundskola, Högstadiet, Vuxenutbildning, Lätt svenska
Spelets syfte är att diskutera vårt förhållande till de saker vi använder eller skulle vilja använda. Behöver vi verkligen äga våra saker? Vilka saker är smarta att hyra eller dela på? Vad kan du leva utan?
Spelet består av ett spelbräde (40 cmx40 cm) och 24 kort med saker eller aktiviteter. (Se material nedan)
Förslag på upplägg:
1. Ställ korten med baksidan upp, i en hög, vid spelplanen.
2. Ta upp varsitt kort i tur och ordning och lägg kortet där ni tycker det hör hemma.
Det finns fyra alternativ: 1) äga, 2) hyra, 3) låna/dela samt 4) avstå. Motivera! Vad
tycker de andra spelarna? Vill ni ändra på ert svar eller ska ni spela vidare?
3. Ni kan fylla på med egna förslag.
4. När alla kort har används: plocka alla kort från äga-högen och placera om dem,
i tur och ordning i de andra alternativ. Nu finns inte möjligheten att äga längre.
Hur vill ni då göra med dessa saker?
Fräscha gärna upp era kunskaper i ämnet genom att ta del av Ekocentrums språkutvecklande utbildningsmaterial om hållbar utveckling innan ni spelar. För det här spelet rekommenderar vi temana ”Vad är hållbar utveckling” och ”Cirkulär ekonomi” där du hittar både texter med ordförklaringar, kortfilmer eller bildpresentationer och mycket annat.
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.