Funktionsnedsättning – Lektion 2

Ikon för tidsåtgång

Tidsåtgång

30 minuter

Ikon för målgrupp

Målgrupp

Anpassad grundskola

Syfte

Ge eleverna en ökad förståelse för att barns liv kan se olika ut.

Metod

Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Kan göras med hjälp av definition av Vårdguiden.

Detta ska vi göra:

1. Prata om vad det finns för olika funktionsnedsättningar.

2. Gör en mindmap.

3. Gör undersökning. Förslagsvis, elev – personal. Låt eleverna använda sig av känslokartan för att visa hur de känner.

4. Sammanfatta och reflektera över varför det är viktigt att människor får tillgång till hjälpmedel. Prata om att ingen ska
diskrimineras.

5. Avsluta

Fler lektioner

Här hittar du fler lektioner på området Funktionsnedsättning.

Funktionsnedsättning – Lektion 1

Funktionsnedsättning – Lektion 2

Funktionsnedsättning – Lektion 3

Nedladdningsbart material

Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.

Ladda ner lektionen som Powerpoint-fil

Ladda ner lektionen som pdf

Ladda ner pekkarta känslor

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.