Tidsåtgång
30 minuter
Målgrupp
Anpassad grundskola
Ge eleverna en ökad förståelse för att barns liv kan se olika ut.
Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Kan göras med hjälp av definition av Vårdguiden.
Detta ska vi göra:
1. Prata om vad det finns för olika funktionsnedsättningar.
2. Gör en mindmap.
3. Gör undersökning. Förslagsvis, elev – personal. Låt eleverna använda sig av känslokartan för att visa hur de känner.
4. Sammanfatta och reflektera över varför det är viktigt att människor får tillgång till hjälpmedel. Prata om att ingen ska
diskrimineras.
5. Avsluta
Här hittar du fler lektioner på området Funktionsnedsättning.
Funktionsnedsättning – Lektion 1
Funktionsnedsättning – Lektion 2
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.