Tidsåtgång
60 minuter
Målgrupp
Anpassad grundskola
Ge eleverna en ökad förståelse för att barns liv kan se olika ut.
Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Kan göras med hjälp av definition av Vårdguiden.
Detta ska vi göra:
1. Prata om vad ni gjorde på förra lektionen. Gå igenom mindmap
2. Skriv ut färdiga stenciler eller gör egna. Eleverna kan färglägga och måla katterna. Förslagsvis kan katterna ha olika funktionsvariationer eller synliga diagnoser. Gör en katt med ögonlapp, rullstol, down syndrom eller något annat som passar.
3. Avsluta
Här hittar du fler lektioner på området Funktionsnedsättning.
Funktionsnedsättning – Lektion 1
Funktionsnedsättning – Lektion 2
Funktionsnedsättning – Lektion 3
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.