Tidsåtgång
0-60 minuter
Målgrupp
Grundskola, Högstadiet, Gymnasiet, Vuxenutbildning, Lätt svenska
Övningens syfte är att öka medvetenheten om hur stereotyper finns i media, såsom reklamfilmer, och hur det påverkar oss.
Reklamfilmen Gymshark Commercial (2020a) “Be A Visionary”
Reklamfilmen Under Armour (2016) “I Will What I Want”
Titta på de två reklamfilmerna och läs beskrivningarna i arbetsbladet nedan. Svara sedan på
följande frågor:
• Beskriv stämningen i de olika reklamfilmerna. Vad får du för känsla av
reklamen?
• Vad tror du reklamfilmerna vill säga?
• vad trodde du att det var reklam för?
• Skulle du få samma känsla och budskap om det var det motsatta könet i reklamfilmerna?
• Tycker du att reklamfilmerna är stereotypa? På vilket sätt?
• Vilken reklamfilm tycker du bäst om? Motivera gärna.
Övningen är anpassad efter innehållet och upplägget i Ekocentrums språkutvecklande utbildningsmaterial om hållbar utveckling. Vi rekommenderar att du arbetar med temat ”Ett jämlikt samhälle” innan du jobbar med arbetsbladet. Där hittar du både texter med ordförklaringar, kortfilmer eller bildpresentationer och mycket annat.
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.