Tidsåtgång
60-180 minuter
Målgrupp
Grundskola, Högstadiet, Gymnasiet, Vuxenutbildning, Lätt svenska
Spelets syfte är att lära sig mer om varje mål genom att para ihop målen med en dimension av hållbar utveckling och argumentera för sin åsikt. Bidrar Mål 14 – hav och marina resurser mest till den ekologiska eller den ekonomiska dimensionen av hållbar utveckling? Finns det några delmål som bidrar till både den ekonomiska, ekologiska och sociala dimensionen?
Spelet består av ett spelbräde (40 cmx40 cm) och 17 kort med FN:s globala mål för
hållbar utveckling.
Förslag på upplägg:
1. Ställ korten med baksidan upp, i en hög, vid spelplanen.
2. Ta upp varsitt kort i tur och ordning och lägg kortet på den dimensionen ni
tycker den hör hemma.
Läs mer om målen på Ekocentrums hemsida, särskilt delmålen.
Motivera! Berätta även om det finns delmål som ni tycker berör en annan
dimension än den ni har valt. Vad tycker de andra spelarna? Vill ni ändra på ert
svar eller ska ni spela vidare?
Fräscha gärna upp era kunskaper i ämnet genom att ta del av Ekocentrums språkutvecklande utbildningsmaterial om hållbar utveckling innan ni spelar. För det här spelet rekommenderar vi temana ”Vad är hållbar utveckling” och ”Globala målen” där ni hittar både texter med ordförklaringar, kortfilmer eller bildpresentationer och mycket annat.
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.