Tidsåtgång
0-60 minuter
Målgrupp
Grundskola, Högstadiet, Gymnasiet, Vuxenutbildning, Lätt svenska
övningens syfte är att få en förståelse för vad det innebär för våra möbler att vara cirkulära, från hur de ska designas till hur de ska återvinnas.
Titta på bilderna i arbetsbladet nedan och svara på frågorna för varje stol:
”¢ Vilka delar tror du går sönder först?
Ӣ Vilka delar kan lagas?
”¢ Vilka delar kan återanvändas?
”¢ Vilka delar kan återvinnas?
”¢ Vilken stol tror du håller längst?
Diskutera!
övningen är anpassad efter innehållet och upplägget i Ekocentrums språkutvecklande utbildningsmaterial om hållbar utveckling. Vi rekommenderar att du arbetar med temat ”Cirkulär ekonomi” innan du jobbar med arbetsbladet. Där hittar du både texter med ordförklaringar, kortfilmer eller bildpresentationer och mycket annat.
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.