Tidsåtgång
Temaarbete
Målgrupp
Grundskola, Gymnasiet, Lätt svenska
Passar i klassrummet
Film/bilder, samtal, gemensam tankekarta, skrivövning.
En halvdag eller uppdelat på flera tillfällen.
1. Alternativ A: Se trailern från filmen ”I am eleven”. I filmen berättar ett antal barn från hela världen (Frankrike, Marocko, Thailand, Indien, England, USA, Japan med flera) om familj, vänner, skola, drömmar och tankar om framtiden. Filmen är på engelska och otextad, men det är bilderna av barn från olika delar av världen som är fokus.
1. Alternativ B: Sätt upp bilder på barn i elvaårsåldern från olika delar av världen.
2. Efter filmen/bilderna samtal enligt modellen ”tänk en, tänk två, tänk fyra, tänk alla” kring frågorna:
Avsluta med att göra en gemensam tankekarta.
3. Ge gruppen frågorna nedan och se film-trailern/bilderna en gång till. Samtala återigen utifrån modellen ”tänk en, tänk två, tänk fyra, tänk alla” kring frågorna:
Se filmen ännu en gång och prata gemensamt om frågorna:
(Förslag för SFI-studerande studieväg 1: se film-trailern tillsammans först en gång. Se den sedan igen och stanna vid varje nytt barn. Prata med gruppen om vad de ser och vad de tror om barnens situation. Samla nya ord på svenska).
4. Låt deltagarna skriva en text med rubriken ”När jag var elva”¦”
Ge teman för texten som familj, boende, vänner, skola, drömmar, tankar om framtiden.
(Förslag för SFI-studerande studieväg 1: utgå från ett papper där varje mening redan är påbörjad.
Till exempel: ”När jag var elva bodde jag i…” ”När jag var elva hette mina kompisar…”)
Texterna om deltagarna som elvaåringar kan ni sedan använda på olika sätt.
Materialet är framtaget av UHR/Den globala skolan i samarbete med Sveriges folkhögskolor, SFI-lärare, andraspråkslärare, ämneslärare på språkintroduktion med flera.