Tidsåtgång
Temaarbete
Målgrupp
Förskola
Passar i klassrummet
Att låta barnen reflektera över ett grundläggande mänskligt behov ”“ att ha ett hem. Se likheter och skillnader mellan olika hem och kulturer.
Skapa en får-jag-följa-med-hem-påse med instruktioner och en kamera att låna med hem. Barnens familjer hjälps åt att fotografera sitt hem och sin hemkultur. På förskolan får barnet presentera innehållet i påsen, sätta upp bilderna på väggen och lämna påsen vidare till nästa barn.
För yngre barn kan man skapa en bok i samverkan med hemmet ”“ att ha på förskolan, att läsa själv och tillsammans. Parallellt presenterar pedagogerna hem i olika delar av världen.
Andra metoder är gå-hem-promenader, barnböcker om olika hem och material kring barnkonventionen.
Temaarbete över tid.
Unicefs material om barnkonventionen:Â https://unicef.se/skolor/bestall-skolmaterial
Google earth:Â https://www.google.se/intl/sv/earth/
Google maps:Â https://www.google.se/maps/preview
övningen är framtagen i samarbete med öxnereds, Dalaborgs, Granås, Lindvägens, Korsgatans förskolor i Vänersborg.