4
Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla
Uppdaterades senast den 3 december 2024
Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Trots det beräknas fortfarande 774 miljoner människor i världen inte kunna skriva och läsa, varav två tredjedelar är kvinnor. Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle.
Utbildningssystem världen över måste möta människors behov under hela livet ”“ från förskola, grundskola, gymnasium och högre utbildning, samt alla människors lika möjlighet till livslångt lärande som gynnar deltagande i arbets- och samhällsliv. Utbildning är nyckeln till välstånd och öppnar en värld av möjligheter som gör det möjligt för var och en av oss att bidra till ett hållbart samhälle.
Läs på lättläst svenskaAlla människor har rätt till god utbildning. Men det finns 774 miljoner människor i världen som inte kan skriva och läsa och 70 procent av dem är kvinnor.
En god utbildning för alla är viktig för att må bra och ha god hälsa. Utbildning är också viktig för jämställdheten* mellan män och kvinnor. Utbildning är viktig för alla åldrar och under hela livet. Utbildning är viktig både för individen och för samhället.
Här kan du se statistik kring några av de indikatorer som används för att mäta hur målet uppnås.
Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar fullbordar avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet som leder till relevanta och ändamålsenliga kunskaper.
Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar har tillgång till förskola av god kvalitet som ger omvårdnad och förbereder dem för att börja grundskolan.
Senast 2030 säkerställa att alla kvinnor och män har lika tillgång till yrkesutbildning och eftergymnasial utbildning, inklusive högskoleutbildning, av god kvalitet till en överkomlig kostnad.
Till 2030 väsentligen öka det antal ungdomar och vuxna som har relevanta färdigheter, däribland r tekniska färdigheter och yrkeskunnande, för sysselsättning, anständigt arbete och entreprenörskap.
Senast 2030 avskaffa skillnaderna mellan könen inom utbildningsområdet och säkerställa lika tillgång till utbildning och yrkesutbildning på alla nivåer för utsatta personer, inklusive personer med funktionsnedsättning, ursprungsfolk och barn som lever under utsatta förhållanden.
Senast 2030 säkerställa att alla ungdomar och en väsentlig andel av alla vuxna ”“ både män och kvinnor ”“ lär sig läsa, skriva och räkna.
Senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling, bland annat genom utbildning för hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, främjande av en kultur av fred, icke-våld och globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling.
Bygga och förbättra utbildningsmiljöer som är anpassade för barn och personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla.
Till 2020 väsentligen öka antalet stipendier i världen som kan sökas av personer från utvecklingsländer, i synnerhet de minst utvecklade länderna, små önationer under utveckling och afrikanska länder, för studier inom högre utbildning, inklusive yrkesutbildning samt informations- och kommunikationstekniska, tekniska, ingenjörsvetenskapliga och naturvetenskapliga program, i utvecklade länder och andra utvecklingsländer.
Till 2030 väsentligen öka tillgången på utbildade lärare, bland annat genom internationellt samarbete kring lärarutbildning i utvecklingsländerna, särskilt de minst utvecklade länderna och små önationer under utveckling.
Proportion of children and young people:
(a) in grades 2/3; (b) at the end of primary; and
(c) at the end of lower secondary achieving at least a minimum proficiency level in (i) reading and
(ii) mathematics, by sex
Proportion of children under 5 years of age who are developmentally on track in health, learning and psychosocial well-being, by sex
Participation rate in organized learning (one year before the official primary entry age), by sex
Participation rate of youth and adults in formal and non-formal education and training in the previous 12 months, by sex
Proportion of youth and adults with information and communications technology (ICT) skills, by type of skill
Parity indices (female/male, rural/urban, bottom/top wealth quintile and others such as disability status, indigenous peoples and conflict- affected, as data become available) for all education indicators on this list that can be disaggregated
Percentage of population in a given age group achieving at least a fixed level of proficiency in functional (a) literacy and (b) numeracy skills, by sex
Extent to which (i) global citizenship education and (ii) education for sustainable development, including gender equality and human rights, are mainstreamed at all levels in: (a) national education policies, (b) curricula, (c) teacher education and (d) student assessment
Proportion of schools with access to:
(a) electricity; (b) the Internet for pedagogical purposes; (c) computers for pedagogical purposes; (d) adapted infrastructure and materials for students with disabilities; (e) basic drinking water; (f) single- sex basic sanitation facilities; and (g) basic handwashing facilities (as per the WASH indicator definitions)
Volume of official development assistance flows for scholarships by sector and type of study
Proportion of teachers in: (a) pre-primary;
(b) primary; (c) lower secondary; and (d) upper secondary education who have received at least the minimum organized teacher training (e.g. pedagogical training) pre-service or in-service required for teaching at the relevant level in a given country
Här är några snabba tips på hur du kan bidra till att uppfylla det här målet.
1
Din kunskap och vägledning kan göra stor skillnad för någon annan. Du kan ge handledning, läxhjälp, lära ut ett språk eller varför inte öka någons kunskap om Globala målen?
2
Stötta organisationer som arbetar för att alla människor ska få rätt till utbildning.
3
I en global och digital värld finns det oändligt med möjligheter att lära sig nya saker, även utanför skolan. Fortsätt att samla på dig kunskap om ämnen som intresserar dig – och dela med dig av din kunskap till andra!
Vilka mål klappar ditt hjärta lite extra för och vad kan du göra för att bidra? Gör testet nu och #BliMålmedveten!